2008-01-23

Morgan Stanley viktar om

I somras gick analyshuset Morgan Stanley ut och varnade för att Europeiska aktier var övervärderade. Dom skrev att samtliga deras tre indikatorer signalerade sälj, något som bara hänt vid ett fåtal tillfällen tidigare och vid samtliga tillfällen hade börsen fallit under dom närmsta sex månaderna. Många häcklade dom då, men nu med facit i hand tror jag inte folk är så kaxiga längre. Själv har jag stor respekt för just Morgan Stanley.

För att komma till saken; Idag har dom gått ut och berättat att deras timingindikator har vänt upp och att dom viktar om sina rekommendationer för europeiska marknaden till övervikt med aktier igen. Trot den som vill...

Som jag skrev igår tänker jag själv i alla fall vänta in rapporterna. Om vi tittar på vad som hände i somras gick det ju uppåt en månad till efter deras varning, så det går nog bra att vänta några veckor med köprådet också.

Morgan Stanleys indikatorer: Sälj! (Affärsvärlden 070607)
''Dags att köpa aktier'' (Affärsvärlden idag)

3 kommentarer:

  1. Jag hade nog skrivit "trot den som vågar..." :)
    Det kliar ju lite i köpfingrarna nu :)

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Nu har Morgan allt varit och grävt bra långt ner i datagruvan. De där tre indikatorerna är nog inte helt intuitiva och förstås väldigt hemliga om man så säger.

    SvaraRadera
  3. Det är nog klokt att invänta rapporterna, jag avvaktar också.

    SvaraRadera