2008-01-21

Tillbaka till 2005

Jag upptäckte precis, vid en hastig blick på en graf över Stockholmsbörsens utveckling under dom senaste tre åren, att inte bara uppgången -07 är utraderad. Nu är även hela uppgången 2006 borta! Inte undra på att man är less på dippen...

Ändå klarar sig Stockholmsbörsen bra idag jämfört med resten av världens börser. Kina och England är fem procent ner, Ryssland och Tyskland sju och vinnare(?) är Indien som rasat nio.

Jag kan inte tänka mig annat än att det här raset är en rejäl överreaktion, men jag ser heller inte något slut på eländet. Använd därför tiden till att skaffa pengar att handla med, men avvakta med att göra affären tills det vänder. En annan god strategi är att köpa lite i taget.

Storbanker sänker Stockholmsbörsen (DN)
Botten ur på börsen (Ekonominyheterna)

3 kommentarer:

  1. Ytterligare en grå dag på börsen...
    Ditt råd är faktiskt min plan för den här månaden. Att ta de pengar jag hade tänkt spara i fonder och stoppa dem på sparkontot istället :)

    SvaraRadera
  2. Ja, ett månadsskifte närmar sig och om paniken inte går äver tills dess låter jag min investeringskassa för januari bli likvid ett tag.

    SvaraRadera
  3. Köpa lite i taget tycker jag är en bra strategi. Det är bara att inse att sannolikheten att träffa botten för köp och toppen för sälj är minimal. Bäst att fördela köpen lite. Köpa lite nu, köpa lite senare. För pengar man inte tror man har.

    SvaraRadera