2008-04-08

Om ändå...

Om ändå jag hade följt min ursprungstanke om att sälja RNB och köpa H&M när börsposterna var lika mycket värda. Jag skrev om det i februari efter en sagolik resa för mina RNB. Sen dess har det gått åt precis motsatt håll och posterna är inte längre ens nära varandra i värde.

En börspost i RNB är 200 aktier och kostade då 42*200 = 8400 kronor. H&M gick för omkring 330 kronor styck, och en börspost på 25 stycken kostade 8250. Sen dess har RNB rasat efter vinsthemtagningar och katastrofrapport samtidigt som H&M överraskade positivt med sin och steg. RNB aktien kostar därför 28 kronor styck nu, eller 5600 för en post, och H&M kostar 360, eller 9000 för en post.

Depån hade alltså varit värd 3400 mer per börspost om jag följt min ursprungstanke... Eller om man räknar i procent; RNB innehavet varit värt hela 60% mer om det hade växlats till ett H&M innehav vid den tidpunkten! Som alltid, det är lätt att vara efterklok.

För att försöka mig på att säga något klokt för stunden också, och inte bara gråta över spilld mjölk, kan jag lägga till att RNB åter känns billig. Visst har bolaget problem, men inte till den grad att dom ska behöva handlas till en kurs som understiger eget kapital. Trendmässigt ser det mörkt ut men i förlängningen är det substansen som räknas.

2 kommentarer:

  1. Ja, med "facit i handen" hade vi alla varit miljardärer. Det rättar nog till sig!

    SvaraRadera
  2. Alltså, att de handlas under eget kapital säger inte så mycket, med tanke på deras 1,4 miljarder i goodwill-post och en varumärkesvärdering på 0,5 miljarder. Det finns inga garantier för att den goodwillposten och den varumärkesposten kan fås ut vid en styckning/likvidering av bolaget. Ifall man helt sonika räknar bort båda dessa poster från tillgångarna blir ju det egna kapitalet negativt.

    Poängen är iaf, att RNB är högt skuldsatt, och inte har fasta tillgångar att backa upp sina skulder med.

    Mvh David

    SvaraRadera