2008-04-30

Andra grannen klar

I fredags påbörjades inköpen av grannaktier med mitt köp av finska Kesko. Idag flyttade nästa granne in i portföljen. Danske Bank heter den och kostade mig 164,50 DKK per aktie.

Jag har ju länge letat efter en bank till min portfölj. Handelsbanken var länge den hetaste kandidaten, men för ungefär en månad sen bestämde jag mig för att titta efter en annan. Jag pekade då ut norska DnB NOR som kandidat, men valet föll alltså på Danske Bank. Ingen av dom två imponerade väl med rapporterna igår, men DnB var defintivt den värre.

I övrigt har research givit mig att Danske anses som en ganska konservativ bank, ett epitet som inledningsvis lockade mig att titta på Handelsbanken. Jag tycker också att Danske klarade sig bättre genom konjunkturnedgången efter it-bubblan än SHB. En annan intressant sak jag hittade är att Danske lyfts fram som gott exempel av JämO. Danske ligger också bra till i SKI, Svenskt Kvalitetsindex, angående kundnöjdhet. Båda dom senare är frågor som jag tror borgar för en god framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar