2008-04-10

Pinsamma SkandiaBanken, del 2

I förra veckan skrev jag om hur pinsamt dåligt SkandiaBanken hanterade den utdelning som gjordes i HQ Sverigefond i slutet av mars. Idag finns utdelningen i min depå, på pricken två veckor efter att den gjordes! Starkt jobbat! (not!)

Jag skrev också om hur min flyttorder hanterades ännu sämre. Den lades 18/3 och har alltså fortfarande inte gått igenom. Nu när jag fått utdelningen ringde jag Avanza och kollade läget. Dom har tydligen inte fått något svar alls från Skandia, trots att dom skickat påminnelser. Jag behöver alltså inte vara missnöjd med Avanza utan SkandiaBanken är boven i båda dessa små draman.

Vi kom överens om att jag kunde sälja fonderna hos SkandiaBanken och föra över pengarna, så skulle jag ändå få dom 200 kronor i Avanza Zero som var moroten till fondflytten. Inget problem för mig då jag ändå hade tänkt sälja för att investera i skandinaviska aktier när flytten väl var gjord.

Som det ser ut i dagsläget kommer aktien från varje land bli som följer:

Dannmark: G4S
Finland: Fortum
Norge: Orkla

Synpunkter på det?

4 kommentarer:

  1. Hejsan,
    Fortum ar nog en bra langsiktig aktie. De andra kan jag tyvarr inte uttala mig om.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Anders! Kommit till något beslut om var ni ska bo framöver?

    Har du själv ägt eller funderat på att äga Fortum?

    SvaraRadera
  3. Hejsan,
    Inte annu. Det star dock mellan Sydney och Stockholm. Far vi ett bra erbjudande sa aker vi till Sydney annars blir det Stenhamra som ar ett mycket bra alternativ :)

    Jag har tyvarr inte agt nagra aktier i Fortum men tror nog att det ar en bra langsiktig affar trots den enorma uppgangen. Jag har svart att se energipriserna ga ned. Det finns begransade mangder av olja, kol och uran samtidigt som u-landernas energibehov kommer att oka enormt under nasta 20-30 ar. Om man som Fortum har en hyggligt stor andel vattenkraft som kan man nog dra nytta av ett allt hogre energipris. Jag kan mycket val tanka mig att kopa Fortum aktier. Vi far se var utdelningspengarna hamnar...

    SvaraRadera
  4. Okej! Vi får se var du hamnar då!

    En annan aspekt som jag har till att äga Fortum är som någon liten form av hedge för vårt eluppvärmda hus. Går elpriserna upp så gör elräkningen det, men äger jag Fortum går förhoppningsvis också sparkapitalet upp!

    SvaraRadera