2010-06-04

Livet i Ekonomibloggosfären

Det har gått drygt två år sen jag kommenterade ekonomibloggarna som företeelse. Då jag var med tidigt, innan det fanns speciellt många ekonomibloggar alls i Sverige, har jag vid upprepade tillfällen skrivit lite om hur ekonomibloggosfären utvecklats. Senast här. Nu har det som sagt gått drygt två år och det har verkligen hänt mycket. Själv har jag blivit ganska perifiär i och med att min blogg haft ganska låg aktivitet dom senaste åren. Det är nog även därför jag inte kommit mig för att skriva om det på länge.

I och med mitt sommarlov har jag dock tagit tag i bloggen igen och märker tydligare hur mycket som har hänt. På Bloggtoppen finns det en ny solklar etta bland ekonomibloggarna. En som även kan vara med och slåss på topplistorna med bloggar inom mer populära kategorier, även om det är en bra bit kvar till dom riktiga toppplaceringarna. Just för tillfället ligger Cornucopia?, som jag så klart pratar om, på plats 100 på Bloggtoppen inom alla kategorier. Jättekul för hela ekonomibloggosfären att ha fått en egen stjärna!

Efter första platsen är det ett rejält kliv ner till övriga bloggar. Liksom Cornucopia? har hela topp fem startats senare än min senaste genomgång, även om Flute-tankar har ett första inlägg i november 2007. Det andra kom först i juli 2008... Övriga på topp fem är En daytraders dagbok, som jag tyvärr inte kan hitta någon adress till för tillfället eftersom Café "bygger om", 40procent 20år och Winning Trading.

Efter topp fem hittar man många av dom som jag slogs med i toppen för några år sen, så som Life of a stockman, Finansmamman, Dan.se, Hur jag blev rik, Finanskvinnans Funderingar och Per Penning. Intressant att Hur jag blev rik, den starkaste bloggen för två år sen, behåller så många läsare trots att det bara kommit fyra inlägg sen juli förra året. Övriga är dock fortfarande ganska aktiva.

Om man tittar på besökssiffrorna så är det också rejält uppåt. Senast hade 14 bloggar haft 200 läsare på 40 timmar. Det har nu gått 86 timmar av den här veckan och det är 19 bloggar som haft över 1000 läsare. Ett rejält uppsving alltså, men så har det också gått drygt två år... Allt som allt är det väldigt roligt med så stort intresse, även om det är något besvärande att det krävs väldigt mycket jobb bara för att hålla bloggen på topp 20 - fast det är ju mest bara roligt det med!

2 kommentarer:

  1. Cafebloggen heter numer "Monkey Business" och finns här: http://anders.cafe.se/

    Personligen har jag de senaste året med allt större intresse börjat följa flera aktie- och ekonomibloggar med långsiktig värdetillväxt som tema (inklusive din) efter att i flera år ha irrat mig vilse bland alla förhoppningsbolag på smålistorna (vilka i efterhand har visat sig vara rena pump-and-dump aktier, var FI och EBM har hållit hus de senaste åren har jag ingen aning om. I alla fall inte på smålistorna). Det har varit en *dyr* erfarenhet som jag hoppas att jag från och med nu skall kunna börja reparera. Tack för att du och andra delar med er av kunskap och erfarenhet!

    SvaraRadera
  2. Hej Kalle!

    Tack för pekningen av Cafébloggen.

    Kul att du börjat investera på riktigt även du. ;) Jag har också bränt mig, för si så där 10 år sen i den så kallade it-bubblan. Jag skrev lite om min upplevelse och lärdom från det i det här gamla inlägget. Kanske kan vara av intresse?

    SvaraRadera