2010-05-17

Vad är Telias problem?

Kommentarerna till Min portfölj som jag la upp förra veckan har hittills handlat om Telia, och dom har inte varit särskilt positiva... om man bortser från min replik. Det är Telias personalpolitik på hemmaplan som fått ta skit - av för mig okänd anledning. Visst har dom sagt upp ett gäng under senaste åren, men det var på grund av en extremt hög kostnad i jämförelse med konkurenterna. Jag tycker inte att Telias tjänster blivit märkbart sämre heller, så jag kan inte tro annat än att organisationen tidigare var överbemannad och dåligt planerad.

Så sent som för ett par veckor sen ringde jag kundtjänst mitt på dagen och blev framkopplad direkt, utan någon som helst kötid. Det var betydligt värre för några år sen då dom var fler anställda... hur nu det går ihop. Är det något annat fel på deras personalpolitik än att dom sagt upp folk och förmodligen ändrat arbetssätt för att uppnå bättre resultat? Eller kommer kommentaren av någon som blivit uppsagd och är bitter?

Dom påstås också bara lyckas i forna öst (...europa antar jag?). Jag håller inte med. Deras tv-satsning här hemma tycks gå utmärkt, dom är först ut i världen med 4G, här i Stockholm, och dom sätter sig upp emot IPRED trots att dom räknas som statliga. Dom har bra täckning på mobilerna, bra hastigheter i bredbandet och bra kundtjänst. Dom tjänar dessutom bra pengar och är inte speciellt beroende av konjunkturen. Vad är problemet?

6 kommentarer:

  1. Problemet är LAS....

    Finns för många omotiverade som man inte kan bli av med.

    SvaraRadera
  2. Problemet är att ett oetiskt agerande företag förr eller senare inte går att lita på för dig som kund heller.

    När det fungerar är alla bra. Det är vid problem som karaktären skiljer ut den som går att lita på.

    Telia har lyckats sälja en bild av att de har en positiv personalpolitik. Verkligheten är en annan. De smiter från ingångna avtal och lurar den enskilde så gott de kan. Personalen är livrädd för att förlora jobben.

    SvaraRadera
  3. Anonym: Låter ju inte vidare bra, men jag skulle gärna höra några exempel på vad du pratar om. Jag känner inte alls igen bilden. Jag har svårt att tro att ett så stort företag skulle komma undan med sådant utan att det blåstes på i kvällstidningarna.

    SvaraRadera
  4. Diversifierad,
    kolla med fackföreningarna om hur många frågor de ligger i tvist med Telia om.

    Att människor är rädda och det är oerhört lågt i tak är svårare att lyfta fram, men det blir kanske så i en kultur där man har ständiga omorganisationer med samtidigt utsparkande av personal.

    Effektiviteten blir ju inte högre heller av det.

    SvaraRadera
  5. Anonym: Det är säkert ett flertal tvister som pågår mellan facket och Telia, dels är Telia en stor arbetsgivare och dels har dom som sagt sagt upp en hel del folk senaste åren. Jag ser dock inget oetiskt i det.

    Är du anställd på Telia nu, har du varit det, eller var kommer dina uppgifter ifrån?

    SvaraRadera
  6. Har varit anställd. Länge.
    Det är den konkreta hanteringen "på golvet" som aldrig syns utåt. Där är det en helt annan bild än den officiella.

    Det var bra förut, men de två senaste åren har det ändrats radikalt.

    SvaraRadera