2007-08-14

Andra halvan från IKEA

Idag levererades andra halvan av vårt storköp på IKEA. Irriterande nog så levererades ena soffan med två vänsterarmstöd. Min fru slängde sig på telefonen och fick tag på någon på den centrala reklamationsavdelningen. Varuhusens "byten och återköp"-avdelningar hade dock stängt, så vi får vänta tills imorrn innan vi får något besked om när vi ska få felet korrigerat. Först tänkte jag klaga på hemkörning/postorder här, men det hade lika gärna kunnat hänt om vi hämtat det själv i varuhuset. Det var ju inte förrän vi öppnade kartongen vi kunde konstatera att det var fel. Istället får jag klaga på IKEA som inte direkt bara säger att dom kommer ut med ett nytt armstöd imorrn. Hon kunde ju se att soffan fanns i lager på ett av deras varuhus i närheten. Borde vara enkelt att lägga en order på att den ska köras till oss.

Sen kan man fundera på vad en kund är för IKEA. Skulle jag bli så missnöjd att jag aldrig mer handlar där skulle dom inte märka ett spår av det. Inte ens om jag övertalade alla mina vänner att inte handla mer hos dom skulle det ge någon effekt. Det kommer ju kosta dom en slant att köra ut en ny soffa till oss, varför skulle dom engagera sig? Men även den slanten är försumbar i deras räkenskaper. Dålig reklam från ett sånt här blogginlägg kan kosta dom betydligt mer. Det är därför t.ex. McDonalds alltid ger kunden rätt. Klagar du på hamburgaren får du en ny, inget tjafs. Skriver du till dom och gnäller skickar dom dig kompensation utan att blinka. Så borde givetvis också IKEA fungera! Så, hit med min soffa! Pronto!

4 kommentarer:

  1. Samma sak hände mig, faktiskt idag. Fick hemkörning på min ny soffa. Ena armsödet är felborrat så skruvarna går inte igenom. Först trodde jag att jag läst fel, tagit armtöden tvärtom, men det är verkligen felborrat. Irreterande, speciellt när Ikea har som rykte att det är förhållandevis lätt att skruva ihop möblerna.

    Ska ringa dom imorgon och se vad dom säger.

    Annars, bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att de, och alla andra företag, borde värna om varje kund. Faktiskt. Klart de borde ordnat en ny soffa.

    Nu verkar de iofs ha blivit väldigt efterhängsna med kundnöjdhet jämfört med innan. Varje gång jag handlar där får jag mail med frågor om jag är nöjd med produkterna som jag köpt, vilka listas i mailet). Och om jag inte svarar mailar de igen.

    Christofer: Det ryktet har jag aldrig hört (att möblerna är lättskruvade). Tycker alltid det är problem med att få ihop grejerna.

    Men jag kommer tillbaka ändå, är förmodligen en av deras mest trogna kunder. Brukar åka dit någon gång varannan vecka minst för att titta på sortimentet.

    SvaraRadera
  3. Du har rätt att få en ny del hemskickad till dig eftersom att du betalt för frakt när du köpte soffan. Men då får du räkna med en viss leveranstid (på samma sätt som att du inte fick soffan hemskickad direkt när du gjorde din besällning). Alternativt tar du med dig den felaktiga delen till närmaste ikea-varuhus och får den utbytt samma dag (såvida de har den i lager och du har fraktsedel med dig). Hoppas det löste sig hur som helst :)

    SvaraRadera
  4. När vi pratade med dom dagen efter fick vi veta att när det bara var ett armstöd som var fel var policyn att skicka det per post... Eller så kunde vi komma och byta det på ett varuhus. Eftersom tid är en bristvara och vi inte hade några andra ärenden till IKEA eller dess närhet tog vi postalternativet. Än har det inte kommit något, men allt dom kunde lova var inom 14 dagar. Vi får se när det dräller ner här...

    SvaraRadera