2007-08-05

Börsen guppar vidare

Upp och ner nån procent om dagen börjar bli vardag igen. Det verkar bli så periodvis nu för tiden. Förra året var det primärt i maj, men också i november, som det började skaka. I år har det skakat till vid flera tillfällen. Det inleds med några dagars kraftiga nedgångar, sen någon vecka där det går upp och ner så som nu. Tidigare har det följts av att börsen återgår till en stadig lunk uppåt, men det är ingen garanti för att det kommer bli så den här gången. Det är dock var jag tror. Efter fredagens kraftiga nedgångar i USA lär dock kommande veckan börja i moll.

Som jag skrev förra fredagen håller jag mig borta så länge. Med det menar jag inte att jag lämnar börsen, utan att jag inte gör affärer. Varken köp eller försäljningar. Undantaget är mitt månadssparande i fonder som jag höll mig borta från att ändra på. Det fick köpa i dom fyra aktiefonder jag månadssparar i det här månadsskiftet också. Så tänker jag också fortsätta, åtminstone tills börsen går in i någon mer tydlig tendens igen. Jag tycker dock att Husqvarna börjar kännas attraktivt prissatt, möjligen att jag köper en post där. Är lite sugen, men för tillfället håller jag mig som sagt borta.

Istället har jag satsat överskottet i ekonomin denna månad på konsumtion och amortering på bolånet. Först köpte vi en utemöbel, sen en grästrimmer som jag skrev om tidigare och idag har vi varit och storhandlat på IKEA. Två soffor, ett tre-pack soffbord, en barnfotölj, sex matsalsstolar, en skrivbordsstol, en badrumsmöbel och diverse smågrejer. Hälften fick vi med oss hem idag, hälften kommer köras hem hit om ett par veckor. Kul och uppfriskande att köpa massa nya saker! Det kanske kan vara veckans börstips här på bloggen!

1 kommentar:

  1. Det ÄR jätteroligt att köpa nytt. Och ibland behöver man ju göra det.

    Vi köpte en ny soffa från Ikea för ett tag sedan, Kramfors i läder, och den lyfter hela rummet till skillnad från den fläckiga och slitna tygsoffan vi hade innan.

    SvaraRadera