2007-08-31

Märkligt amorteringstak

Som jag berättat tidigare har jag lyckats göra mig av med topplånet via en omvärdering av huset vi köpt. Jag trodde topplånet skulle bakas in i det bottenlån vi har, men så var inte fallet. Istället fick vi ett nytt bottenlån med dom pengar som var kvar i topplånet, så nu har vi två. Nåja, inte hela världen. Det totala lånebeloppet är ju samma, och villkoren är samma på båda lånen. En gnutta krångligare att hålla reda på bara, men långt ifrån oöverkomligt.

Mer svåröverkomligt var det faktum att jag max får amortera 10% av lånebeloppet per år. Det betyder att jag inte längre kan amortera 5.000/månad på det som tidigare var mitt topplån. Då skulle det nämligen bli betydligt mer än 10% på årsbasis, och det går ju inte för sig! Mycket märkligt villkor måste jag säga. Det var dock inga större problem att lösa detta. Jag bestämde mig istället för att ta den här nya lånet amorteringsfritt och amortera 5.000/månad på det gamla bottenlånet. Men märkligt är det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar