2007-03-19

Börsen på sikt

Idag bjuder DN åter på en intressant historielektion, denna gång är ämnet börskrascher genom tiderna. Jag får också känslan av en undermening som insinuerar att det är en på väg nu. Personligen tror jag dock att börsen ska upp en bit över ATH innan vi ser någon djupare dykning, men jag har inga direkta belägg för det. Jämfört med it-bubblan är det ju dock stor skillnad, eftersom stor del av börsens värde då låg i företag utan vinst med bara förhoppningar, medan börsen nu domineras av historiskt höga vinster och stark tro på fortsatta vinster.

Det finns ju undantag även nu, med skräckexemplet Morphic i täten, och min rekomendation är att hålla sig primärt till företag som går med vinst och bara krydda med förhoppningsbolag. Mitt val i kryddkategorin har fallit på Wayfinder, ett mobil-navigationsbolag noterat på NGM. Dom står dock för mindre än 5% av portföljen, och det känns som en ganska lagom nivå.

1 kommentar:

  1. Hejsan,
    Intressant DN artikel. Jag har en ny post pa G till min blog som tar upp krashtemat dar jag ser vissa likheter mellan 20 talets krash, IT krashen och dagens bors situation. Kommer inom kort. Men jag haller samtidigt med att manga bolag ar relativt rimligt varderade utifran dagens vinster. For vissa bolag kan vinsten halveras och bolagen gar enda hyggligt. Resultatet blir ju dock att de plotsligt blir rejalt overvarderade.

    Skall kolla upp Wayfinder. Manga tror att kartor etc kan bli tjansten som far upp trafiken i 3G naten.

    Kul att du ocksa bor i Stenhamra, vi kan ses pa en borsfika och bjuda in min aktievan och granne Bjorn:) Dock drojer det lite, det var planerat att aka hem till sommaren/hosten, nu ser det ut att blir ett ar till harnere.

    SvaraRadera