2007-03-27

Är BO-rapporten båg?

Expressens ledarsidor har höjt ett rejält skeptiskt finger mot BO-rapporten som jag skrev ett flertal inlägg om i början av förra veckan.

Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro längre. Jag kände mig skeptisk när rapporten publicerades, då jag inte känner igen det från min egen umgängeskrets, men tänkte väl att det kanske är så i andra delar av samhället. Dels den del med karriärshets och dels den del med ensamstående föräldrar, arbetslösa och andra som kan tänkas ha det svårt att få ihop tid och ekonomi.

Expressens svar på repliken från BO är dock rätt dräpande. Dom vedertagna fakta som BO berättar om är i det modernaste fallet inte Sverige-specifikt, och i ett annat fall en studie som gjordes på 96 barn fram till 9-års ålder år 2000. Detta enligt Expressen. Det tredje fallet, Barnrapporten, nämns inte av BO i repliken, vilket kanske kan tolkas som att fakta där kanske inte är så vedertagna. Så tolkas det åtminstone av Expressen.

Tråkigt är dock att Expressen redan tidigt i den första ledaren raljerar över larmrapporten och menar att "svårt att knyta an" skulle betyda "nollkontakt". Det kan inte vara många som tolkat det så, vilket ger mig en känsla av att Expressen inte är riktigt objektiv i sin granskning.

070321: BO bluffar
Replik från BO: Vår rapport bygger på vedertagna fakta
070326: Byt BO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar