2008-03-04

Bolånare pressas av inflationen

Riksbankens inflationsbekämpning slår hårt mot bostadsägarna i landet. Swedbanks boindex för sista kvartalet förra året är nere på den lägsta nivån sen 1995. Framförallt är det så klart räntehöjningarna som ligger bakom fallet. Efter räntehöjningen i februari lär vi också få se ett ännu lägre index för första kvartalet i år när det presenteras.

Jag har tidigare klagat en hel del på indexet, främst på terminologin dom använde och delar av uträkningarna. Det ger dock någon form av fingervisning när man lär sig se förbi det. En kul uträkning jag gjorde förut var att använda deras formel med mina egna siffror, istället för deras generaliseringar, för att se hur jag själv låg till enligt deras index. Du kan läsa mer om hur jag gjorde här.

Svårare klara bostadskostnaden (DN)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar