2007-11-25

Julöl 2007

Som jag skrev i en kommentar här om dagen så köpte jag en bunt julöl när dom släpptes för en dryg vecka sen. Systemet hade en riktigt trevlig jul så det blev en hel del okänt. Dom jag druckit förut är Corsendonk, Hibernation och Jämtlands. Corsendonk är jag dock lite osäker på hur den smakar. Har för mig att den inte var någon höjdare men köpte mig en flaska för att friska upp mitt minne. Hibernation är väldigt god att sippa på och Jämtlands är finfin till julmaten.

Övriga sex är alltså nya för mig. Tre av dom har jag hunnit med att testa än så länge. Jacobsen var ganska anonym men funkar nog bra till julmaten precis som Jämtlands. Jämtlands är dock att föredra i genren. Igår testade jag dom två vackra norskarna, Underlig jul och God jul. Underlig jul var något alldeles extra. Påminde lite om glögg. Starkt köp på den! Storebror, God jul, var lite mer anonym men väldigt god. Den behövde dock lufta ett tag för att nå sin fulla potential, första sippen var ganska trist. Påminner lite om Rochfort.

Jag vill slutligen också passa på att tipsa om en fantastisk öl som släpps 1/12, Samichlaus Bier 2007 (11638). Tidigare årgångar av den har varit väldigt bra. Jag tänker också testa Snow Bound Winter Ale (11617) och Thomas Hardy's Ale (11605) som släpps samma datum.

Från vänster: Corsendonk Christmas Ale (11221), Santa's Private Reserve Ale (11243), Hibernation Ale (11217), Bad Elf (11276), Jacobsen Golden Naked Christmas Ale (11680), Saint Landelin de Noël (11295), Underlig Jul (11220), God Jul (11226), Jämtlands Julöl (11285)

Uppdaterat 26/11:
Igår kväll testade jag Saint Ladelin och den gav verkligen ingen mersmak. Jag drack inte ens upp. Sliskig. Provade också min Corsendonk som förvisso var betydligt bättre än nyss nämnda fransman, men ändå inget jag vill rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar