2008-02-22

Fullträff med RNB

När RNB vinstvarnade den 16/1 föll aktien handlöst. Jag passade då på att köpa på mig ett gäng för 27 kronor styck. Nu, en dryg månad senare, handlas aktien runt 42 kronor - 15 kronor eller 55% högre. Dom har dessutom delat ut 1,50 per aktie under perioden så inklusive det är det drygt 60% upp! Det lönade sig alltså att fånga knivar den här gången.

Frågan är hur mycket den är värd att gå upp. Dom köp-rekar som kom efter raset satte oftast målkursen till 45 kronor. Där borde det sannolikt bjudas rejält motstånd med andra ord. Det är fortfarande en bra bit kvar till ATH, 98 kronor, men det måste ju medges att läget ser betydligt sämre ut sen dess. Men bara hälften så bra? Riktigt så illa är det väl inte?

Innan vinstvarningen handlades dock RNB runt 60 kronor efter ett fall från 70-80 kronor innan den rapport som föregick vinstvarningen. Från nivån innan vinstvarning är det alltså ner ungefär 30% nu... Fortfarande lite mycket kanske, men det närmar sig någon form av reson. Å andra sidan tyckte jag RNB kändes billig runt 60 kronor innan vinstvarningen också...

Jag har tidigare funderat på att byta mina RNB mot H&M efter den återhämtning som låg i korten för RNB efter vinstvarningsraset. Jag anser dock att H&M är ganska högt värderad samtidigt som RNB är ganska lågt värderat, så jag håller kvar vid mina RNB.

1 kommentar: