2008-02-18

Spekulera lite

Handelsbanken lanserar i dagarna en ny fond, Ny energi. Till skillnad från andra fonder med liknande målgrupp satsar den inte bara på skapandet av energi, utan satsar också på företag inriktade på energibesparing, som t.ex. lågenergilampor och värmepumpar. Hittills har inte tillkännagivits några innehav i fonden, men jag tänkte ändå hoppa på tåget.

Jag tror egentligen dessutom att branschen, ja båda branscherna, är ganska övervärderade rent värdemässigt, men med den stora världsomspännande klimatdebatten kan det nog fortsätta upp ett tag till. Spekulativt så det förslår, men jag satsar inga stora pengar. Jag tänker lägga upp ett månadssparande på 500 kronor, så får vi se om några månader hur det gått.

Förvaltningsavgiften är 1,85 %, vilket jag tror är ganska lågt för branschen. Det blir så klart dyrt i längden, men jag kommer knappast behålla fonden mer än på sin höjd något år. När klimathysterin börjar lägga sig är det nog dags att casha in - vinst eller förlustavdrag.

Handelsbanken Ny energi (pdf, Handelsbanken)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar