2008-02-12

Kluven om Telia

I dagens Financial Times publiceras en intervju med Lars Nyberg, Telias nye vd, där han säger sig vilja göra om Telia från ett "högavkastande, stabilt och tråkigt företag" till ett tillväxtföretag. Jag är inte helt säker på om jag vill med på den resan.

Jag har trivts riktigt bra med Telia som "högavkastande, stabilt och tråkigt". Jag har sett Telias potential snarare i att folk i förlängningen kommer välja kvalitet framför lågbudget, här på hemmamarknaden, och äventyren i öst som en spännande krydda. Nu vill Nyberg alltså fokusera på äventyren i öst.

När jag här om dagen skrev att jag var sugen på att öka i Telia var det i en stabil basaktie jag tänkte mig, inte i en tillväxtaktie. Jag får filosofera lite över hur jag ska göra nu. Mitt förtroende för Nyberg är stort, och det kan säkert gå bra för hans Telia. Resan tycks dock bli mer riskfylld än jag hade räknat med.

TeliaSonera chief defends growth strategy (FT)

1 kommentar:

  1. Hejsan,
    Telia gillar nog inte att de blivit omkorda av lillebror Telenor. Telenor har varit valdigt framgangsrika i tillvaxtlander som Bangladesh, Pakistan och Malaysia.

    SvaraRadera