2008-02-24

Ny PPM-portfölj

Efter att ha läst om den defensiva investeraren i min nya bok så bestämde jag mig för att bli lite mer åt det hållet i min PPM. Jag kastade ut HQ Total (30%) för att själv styra över hur stor del som ska ligga i räntebärande, och tog in Aberdeen Global - World Equity och Simplicity Likviditet istället. Den förstnämnda en globalfond fokuserad på värde och den senare är korta svenska räntepapper.

Eftersom det var en ut och två in blev jag också tvungen att kasta ut något mer, och det blev Pictet Water (10%) som fick stryka på foten. Banco Svensk Miljö och HQ Tillväxtmarknad skars också ner med 5 procentenheter var till 20% (25%). På så vis fick jag alltså 50% av portföljen att stoppa i dom nya fonderna och lade hälften i varje. På så vis uppfyller jag nu kravet på minst 25% och max 75% i vardera av ränta och aktier. Den spekulativa delen, det vill säga MLIIF New Energy, är också nere på sitt max av 10%.
443606Aberdeen Global - World Equity Fund25 %
418699Simplicity Likviditet25 %
153890Banco Svensk Miljö20 %
285825HQ Tillväxtmarknadsfond20 %
553578MLIIF New Energy Fund10 %

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar