2007-07-31

Gardena freeeTrim

För en och en halv månad sen skrev jag ett inlägg om att Skaffa grästrimmer. Där skrev jag om att jag kommit fram till att en batteridriven var vad jag ville ha och varför. Jag skrev också om att jag kände att Gardena freeeTrim var den maskin jag trodde mest på, och anledningen till att jag skrev var att jag ville veta om någon hade testat den. Det fanns nämligen inte några recensioner alls av den på nätet.

Gensvaret var dock öronbedövande tyst, så jag bestämde mig för att fråga om dom hört något i affären från kunder som köpt den. Det hade dom inte, men dom menade att det var det bästa betyget. Kunder som hör av sig är dom som inte är nöjda. Ett ganska troligt argument. Jag bestämde mig därför för att köpa den, men den visade sig vara slutsåld. Den var till och med slut hos återförsäljaren...

När jag nu slutligen hade bestämt mig för att det var den jag ville ha bestämde jag mig därför för att vänta på att den fanns att tillgå igen. Det gjorde den igår! Eller, det som fanns att tillgå var Gardena accuCut, men det verkar vara samma maskin med annat namn. Dom har samma artikelnummer på Gardenas hemsida åtminstone. Förmodligen rör det sig om en varumärkestvist, då man hamnar någon helt annan stans om man söker på nätet efter accuCut.

Så hur var den då? Ja, det tar ju ett tag att ladda den, 10 timmar från tom till full, och sen har den en körtid på ungefär en halvtimme. Det är den data som fanns specifierad och den verkar stämma. Möjligen att laddningstiden är något kortare. Min stora farhåga var istället plastkniven som den är utrustad med istället för det traditionella snöret. Kniven funkade dock bra och när jag nu kört slut på två laddningar, alltså ungefär en timme, har kniven visserligen vissa blessyrer men den har inte gått av än. 20 knivar följer med, så dom borde väl räcka sommarn ut åtminstone.

Eldriften är ju både bekväm och miljövänlig. Jag slipper kladda med brandfarliga vätskor och den startar bara man trycker på gasen. Det gör den också tystgående och doftfri. På den negativa sidan kan nämnas att den var lite klenare än jag hade hoppats. Småträd med diameter under en centimeter hade jag hoppats att den skulle fräsa igenom utan att klaga, men så var tyvärr inte fallet. Upp till en halv centimeter klarar den, sen får man närma sig slyt långsamt och mer såga av den. Förmodligen sliter det en hel del på kniven dock, så jag rekomenderar att man helt enkelt tar träden tidigare, eller tar dom med en yxa ifall man inte hann.

Jag köpte min på Coop Bygg för 995 kronor. Nu när jag inte hade trimmat tomten på hela sommaren var 30 minuter körtid i kortaste laget, men när väl allt är taget en gång bedömer jag att det räcker ganska bra. Dom 15 minuter som Black & Deckers batterimodell går skulle jag dock inte välja ifall inte trädgården var väldigt liten... och även om den var det skulle jag nog ta Gardenan. Den har nämligen Litium-batteri, vilket gör det lättare, mindre känsligt för när och hur man laddar det, håller laddningen bättre över längre tid och är dessutom ett bättre val för miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar