2007-04-13

Fram för tågcharter

En brittisk tankesmedja vill införa en varning liknande den som finns på cigaretter på flygreklam. Med texter i stil med "Varning, flygning orsakar klimatförändringar" vill dom få folk att tänka till en extra gång innan dom beställer sin resa.

Vet inte om det är rätt sätt att nå dit, men det är tänkvärt. Dom påstår att texten på cigarettpaketen ger resultat, något jag tidigare betvivlat. Jag har tänkt att alla självklart vet att "Rökning dödar" redan. Tänker motsvarande tanke nu, klart alla vet att det är dåligt för världen att flyga. Men kanske kan det vara bra med en extra påminnelse när lusten faller på. Än så länge visar SvD:s webbfråga att 15% skulle resa mindre med en sån text... alltid något!

Sen undrar jag hur det kan vara så billigt att flyga. Ryan tror dom kan köra folk till USA för 12 Euro om några år. Exklusive skatter och tillägg iofs, men ändå. Skatten på flygbränsle känns som om det skulle kunna höjas en bra bit om dom räknat rätt! Behöver flygbolag förresten utsläppsrätter? Nån som vet?

Själv ska jag nog inte åka på någon längre resa närmase åren, men när det väl är dags hoppas jag att tågcharter har kommit på allvar.

Varningstext ska minska flygandet (SvD)
Ryanair planerar USA-linje (SvD)

2 kommentarer:

  1. Ingen aning om utsläppsrätter.

    Däremot ska jag inom kort åka Ryanair för första gången...

    SvaraRadera
  2. Åh, du, din miljöbov! =P Hade du gjort det även om det stod en varningstext på reklamen? =)

    SvaraRadera