2007-04-25

Friggebod v2.0 blir svårplacerad

Från årsskiftet ska den tillåtna golvytan på en friggebod ökas till 15 kvm från dagens 10 kvm. En förutsättning är dock att den byggs minst 4,5 meter från grannens tomt, vilket gör det svårt att få till för många. Själv har jag väldigt svårt att se hur jag skulle få plats med ett 15 kvm stort hus om det måste ligga 4,5 meter in på tomten, så vi får nog nöja oss med en gammal hederlig friggebod v1.0.

Regeringen vill ha större friggebodar (SVT)
Större friggebodar från årsskiftet (SvD)

6 kommentarer:

  1. Det är lika bännt om man har lite störe tomt, liksom 1 hektar men vart ska den första stå?

    SvaraRadera
  2. å, det har jag missat. 15 kvm är stort med mina mått mätt. Kanske jag ska satsa på en billig tomt och bygga lite ;-)

    SvaraRadera
  3. Gud så många regler man inte vet om när man är lägenhetsbo. 4,5 meter, 10 kvm osv. Ibland kan jag tycka att det är töntigt med alla dessa regleringar i bygglagen. Kan man inte få komma överrens med grannarna istället, är det OK med dom så är det väl frid och fröjd eller?

    SvaraRadera
  4. Just det Patrik & Vi....har funkat jättebra för mig med 15 kvm i flera år på tomtgränsen. Verkar som man hade lite tur åt rätt håll för första gången. Bra regering det här, dom fattar.

    SvaraRadera
  5. 4,5m från grannens tomt eller efter grannens godkännande, detta gäller även dom mindre friggebodarna på 10kvm.

    SvaraRadera
  6. Åh, är det på så vis? Då kanske vi kan ha en ny sorts bod ändå, våra grannar är toppen och har dessutom en gamla modellens bod precis på gränsen mot oss!

    SvaraRadera