2007-04-23

Privat aktieägande

Andelen svenskar som direktäger aktier fortsätter minska. Vore intressant att se siffror där aktiefonder inkluderas också. Jag kan nämligen tänka mig att många brände sig på det stora fallet efter it-bubblan och när aktierna nu hämtat igen förlusten så säljer man av och placerar i fonder för att öka riskspridningen.

Kvinnor känns för övrigt betydligt smartare än män, generellt sett. Samtliga fyra aktier som är mäns favoriter går med förlust medan alla fem som toppar kvinnornas lista går med vinst. Spinner man vidare på föregående teori kan det ju kanske bero på att män har bas-sparandet i aktiefonder och kryddar med högrisk-aktier, men jag tror inte det är hela sanningen. Män är nog i större mån ute efter stora klipp medan kvinnan nöjer sig med god värdeutveckling.

Min portfölj, som listas till vänster, förefaller ganska kvinnlig. Tur jag har Wayfinder som räddar min manlighet!

Privat aktieägande fortsätter att minska (DN)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar