2007-04-16

Misslyckad skatteplanering

Precis i bloggens början skrev jag glad i hågen om min nyvunna insikt att man får kvitta aktieutdelningar mot bolåneränta. Nu när det är dags att deklarera var det så dags att ta fram dessa nya rön och sätta dom i spel. Oj vad jag blev besviken!

Började räkna, och från att först ha trott att jag skulle tjäna några tusenlappar med ganska liten insats insåg jag snart att det var ett nollsummespel. Man får utdelning och säljer med förlust som kan kvittas mot reavinster; men utdelningen är ju beskattad. Där skulle lånen komma in och göra susen. Men när jag räknade vidare slog det mig att även om jag kvittar dom 30% jag betalade på utdelningen mot ränteutgifter så betyder ju det bara att jag inte får tillbaka 30% på den delen av ränteutgifterna... Sicken blås!

Jag sökte runt på nätet och hittade efter en stund vad det egentligen handlar om. Om man har ränteutgifter på mer än 100.000 får man bara dra av 21% på den del som överstiger det. Hela den här karusellen skulle alltså i slutändan ge 9% mer tillbaka på den del av räntan som överstiger 100.000 kronor. Skulle jag fixa en utdelning på 5.000 skulle jag alltså tjäna 450 kronor, förutsatt att mina ränteutgifter var minst 105.000 kronor för året. Knappast värt besväret, eller risken för den delen. Hälften skulle dessutom ätas upp av courtage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar