2007-04-18

Nya värden i SKF

Simon Blecher på HQ Fonder menar i dagens DN att "SKF:s balansräkning är stenålder" och att dom skulle kunna dela ut ytterligare 20 miljarder utöver dom 6,6 miljarder som är föreslagna. Skulle dom göra det skulle utdelningen hamna på 58,50, eller 38-39 procent! Jag kan inte riktigt se poängen med att dela ut så mycket pengar, men tydligt är i alla fall att SKF sitter på stora värden som inte synliggjorts, och att en ny storägare i form av HQ vill plocka fram dom.

I artiklen säger man också att välansedda investmentbolaget Öresund köpt 560.000 SKF aktier under mars månad. Jag finner inget stöd för det i Öresunds delårsrapport för perioden Januari-Mars 2007, men det är möjligt att det ansågs som en för liten affär för att ta upp där.

Affärssajten E24, SvD:s ekonomidel på nätet, pekar också ut SKF som en favorit i artikeln Här är börsproffsens hetaste aktietips.

Hade jag haft likvida medel på väg in till börsen hade jag nog ökat i SKF idag, men så är inte fallet. Eftersom SKF redan har stor vikt i min lilla portfölj ges det heller inte tillfälle att omvikta. Det råder dock inga tvivel om att jag ska behålla dom jag har.

SKF-ägare vill se ökad utdelning (DN)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar