2007-06-06

Ekonomidoktrin

En av dom sista saker min farfar sa innan demensen tog sitt grepp om honom har etsat sig fast i min hjärna. Vi pratade om hur det gått för mig och jag sa att jag hade ett bra jobb och tjänade bra. Då frågade han hur det stod till med min utkomst.

Jag blev helt ställd. Utkomst? Vad är det? Hjärnan tuggade igång och bestämde sig för att det borde vara pengar som man tjänar på ägande, snarare än pengar man tjänar på arbete. Gubben har ju rätt! tänkte jag och lät frågan bero. Det man ska sträva efter är ju inte att tjäna bra utan att klara sig på det man har. Självklart är det en fördel att tjäna bra under uppbyggnadsfasen, men plötsligt hade jag mitt mål klart för mig. Att kunna leva bra även utan inkomst!

Om det verkligen var det han menade vet jag inte, och lär aldrig få veta, men han väckte en tanke som blev till ett motto.

1 kommentar:

  1. En mycket intressant tankeställare. Trots att jag själv är mycket nöjd med min ekonomi och tycker att jag har bra koll så har jag aldrig tänkt just DEN tanken... "utkomster" var det ja!

    SvaraRadera