2007-06-19

Uppdaterad PPM-portfölj

Idag valde jag att placera om mitt PPM-sparande igen. HQ Afrikafond och HQ Gorilla åkte ut. Inte för att dom gått dåligt, men jag tror det kan gå bättre!

Afrikafonden hade gått upp med 7% på en dryg månad men stod sig ändå slätt i konkurrensen med Tillväxtmarknadsfonden som gått upp 11,4%. Eftersom den senare har ganska stor del av innehavet i just Afrika valde jag därför att flytta innehavet i HQ Afrika till den.

Gorillan i sin tur hade gått upp med 6% under samma tid, men det hindrade inte mig att bli sugen på ett par andra branschfonder. Jag stoppade därför in halva Gorillan i MLIIF New Energy Fund och den andra halvan i Pictet Funds(LUX) - Water. Den förstnämnda satsar på nya, primärt då förnyelsebara, energikällor och den senare på företag som sysslar med vatten på olika sätt.

Nya PPM-fördelningen ser ut så här:

357483, HQ Strategifond, 35%
159509, HQ FUND - Total, 30%
285825, HQ Tillväxtmarknadsfond, 25%
553578, MLIIF New Energy Fund, 5%
189258, Pictet Funds(LUX) - Water, 5%

3 kommentarer:

  1. Undrar vilken avkastning du haft hittils i år?

    SvaraRadera
  2. Hej Allan!

    Jag hade Premiesparfonden fram till den 15/5 och låg då på +7%. Nu har ökningen för året stigit till +14%, dubblad vinst på senaste månaden med egna val alltså. Klicka på kategorin pension för att läsa tidigare inlägg om min PPM.

    SvaraRadera