2007-06-16

Sparandets tre ben

Efter att ha läst en krönika signerad Annika Creutzer, privatekonom på SkandiaBanken, betitlad "Stabilt sparande på tre ben" tog jag mig för att räkna lite på hur långa mina respektive ben var. Benen som det pratas om är Räntebärande, Aktier och Reala tillgångar. Värdet ska inte vara lika i alla ben, men det är viktigt att alla ben finns. Fördelningen mellan benen har hon inget generellt bra råd till, utan hänvisar att det är upp till den enskildes ekonomi vad som passar sig bäst.

För räntebärande räknade jag våra bankkonton och vår korträntefond. För aktier räknade jag med våra aktier och aktiefonder. Jag räknade inte med PPM, IPS eller ITP. För reala tillgångar räknade jag köpeskillingen för vårt hus minus återstående lån. Fördelningen låg då ungefär på 1/6 räntebärande, 2/6 aktier och 3/6 reala tillgångar. Ganska välbalanserat var min första tanke för mig själv. Hur ser fördelningen ut för er andra?

2 kommentarer:

  1. Om man med "sparande" menar långsiktiga investeringar är det förstås helt förkastligt med räntebärande papper. Vill man ha en buffert för oförutsedda utgifter tar man i så fall och antingen säljer aktier eller ännu hellre belånar dom. Du kan ju räkna på det själv så får du se hur pass illa det lönar sig med räntebärande jämfört med detta.

    Vad gäller reala tillgångar anser jag att dessa skall utgöra en så liten del som möjligt då avkastningen från dessa klart underpresterar aktier på lång sikt. Det enda som kan tänkas kompensera detta är att man vid en högt belånad bostad har en rejäl hävarm. Köper du ett hus/bostadsrätt för 1 miljon och går in med 100 tkr egna och 900 lånade har du en hävarm på faktor 10. Dvs går fastigheten upp med 20% får du en en värdeuppgång på 200% (räknat på eget kapital).

    Äger man en bostad under en längre tid minskar förstås hävarmen successivt (förutsatt att man inte belånar fastigheten högre) och en stor del av nyttan avtar.

    Sammanfattningsvis anser jag att "sparandets ben" bör vara som en rejäl klumpfot, där aktiebenet är rejält mycket längre en reala tillgångar-benet. Räntebärande-benet kan man med fördel amputera :)

    SvaraRadera
  2. Hej Martin! Med sparande menar jag dom pengar som jag inte anser mig tillåten att bränna på alldagliga ting.

    Det räntebärande benet är så klart primärt en buffert, för att klara oförutsedda händelser eller inkomstbortfall. Beroende på livssituation är storleken olika, men som husägare, bilägare och förälder vill jag ha en skaplig hög med 'säkra' pengar.

    Att ha den 'säkra' högen pengar villkorad av belånade aktier låter helt ointressant. Då kunde jag lika gärna ha dom som aktier och sälja vid behov... Men vid behovet är det ju inte omöjligt att börsen kraschat!

    Jag är för övrigt personligen emot belåning av aktier. Visst, man kan få en hävstång och tjäna mer, men det är också ett bra sätt att ruinera sig om det går snett. Det där med att inte stoppa pengar på börsen som man inte kan avvara får sig en rejäl törn.

    Jag är lite kluven vad det gäller det där med reala tillgångar. Vad jag är säker på är att jag inte vill ha huset belånat till mer än det kan tänkas sjunka till om marknaden ger vika. Därav vill jag amortera ner till "taxeringsvärdet gånger 1,33", som jag skrev mer om i Amorteringstankar. Efter det är jag osäker... Än så länge är det ju ganska förmånligt med lån, men trots det så kostar det ju. Jag gillar inte utgifter!

    SvaraRadera