2007-06-14

HQ-pengar tillbaka på börsen

Faran för ett större ras bedömer jag nu som över och valde under förmiddagen att köpa lite aktier igen. Jag köpte både HQ och Husqvarna, och dessutom ett gäng andra intressanta bolag. Jag köpte nämligen Öresund, ett investmentbolag som har mycket god historik och som jag funderat på att köpa vid flera olika tillfällen. Det som talat emot dom tidigare har varit att dom på grund av sin fina historik dragits med en rejäl substanspremie, dvs man betalade mer för aktien än vad dom underliggande innehaven var värda. Denna premie har under 2007 gått från omkring 20% till nära noll nu.

Öresund kan ses som en aktivt förvaltad fond med väldigt låga avgifter. Det största innehavet är HQ som idag står för över 10% av deras portfölj. Känns bra att äga HQ igen, och på ett sätt där jag inte drabbas av dom hastiga rörelser som jag beklagade mig över i en kommentar till Cristoffer. Enligt årsredovisningen har dom också ett ganska stort innehav i Husqvarna, 31/12 2006 ungefär 2,5% av portföljen. Andra stora innehav har dom i Nobia, Industrivärden, Investor, Avanza, Fabege, Bilia, Electrolux, Volvo och SkiStar. Jag är lite skeptisk mod Bilia, men är inte det minsta påläst om dom... Bara en allmän känsla. I övrigt är allt aktier jag själv kunnat tänka mig köpa.

Öresund - premien minskar (Placera.nu)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar