2007-09-19

Korten på bordet

Nu är korten utspelade. Lagt kort ligger. Så här kommer fastighetsreformen bli:
  • Fastighetsavgiften blir högst 6.000 kronor per år och begränsas till 0,75 procent av taxeringsvärdet.
  • Kapitalvinstskatten vid försäljningen av bostäder höjs från 20 till 22 procent.
  • Uppskovsrätten behålls, men begränsas till högst 1,6 miljoner kronor och uppskoven räntebeläggs med 0,5 procent av uppskovsbeloppet.
  • För flerbostadshus blir avgiften 1.200 per bostadslägenhet, högst 0,4 procent av taxeringsvärdet.
Pressträff om fastighetsskatten (DN)
Taket för husavgift blir (SvD)

7 kommentarer:

  1. Men nu betalar man ju bara fastighetsskatt på huset inte på tomten vilket gör att förändringen inte blir specielt stor mot det som gäller nu...!`?

    SvaraRadera
  2. Några odiskutabla fakta är att förslaget i praktiken innebär att skatten sänks från 1,0 till 0,75 procent och för dem med ett taxeringsvärde över 800 000 infaller maxbeloppet 6 000 kronor.

    Huruvida 0,5 procents skatt på reavinsten är skäligt eller ej kan man ju tvista om men detta är nog ett billigt pris att betala eftersom de som har stora reavinster även kommer att gynnas mest av maxbeloppet på 6000 kr.

    Oavsett vad man tycker om denna lösning så är systemet avsevärt mycket bättre än det som finns idag, men om man vill ha något att reta sig på så visst kan man älta systemets utformning istället för att se till dess positiva effekter

    SvaraRadera
  3. Slutforslaget ser lite battre ut tidigare. Jag tanker pa 2% som blev 0,5%. For min del blir det varken battre eller samre. Forutom vid forsaljning da man tappar ytterligare 2%.

    Tycker dock att man kunde passa pa att sanka skattetrycket. Snaljapar! Problemet ar val kanske att man ar for manga kockar och det blir varken hackat eller malet.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker detta faktiskt är ett väldigt bra förslag även om jag jag personligen skulle har velat ha samma skatt på alla kapitalvinster oavsett om det är bostäder eller aktier t.ex.

    En annan sak som kansk inte har diskuterats speciellt mycket är att det de individer som gynnas allra mest av förslaget är de individer som i händelse av en nedgång på fastighetsmarknaden. T.ex. en nybliven familj som tidigare har bott i hyresfastighet i en "dyr stad" och sedan direkt har köpt en högbelånad villa t.ex. Det är bra, för vi vill inte ha en ny krasch som i början av 90-talet. De som får största smällen är ocks åde som sista åren har gynnats allra mest dvs "bostadskarriärister".

    Jag tycker det är synnerligen rimligt att betala ränta på ett uppskov.

    Jag ttycker förslaget skapar förutsägbarhet, skapar rättvisor, till viss del minskar genrationsklyftor och ger trygghet.

    En storfarhåga är väl vad som händer i kommande val... Jag hade gärna sett en lösning över blockgränser.

    SvaraRadera
  5. Jaha, då blir det nästa samma belopp för mig som jag ska betala ändå. Innan så betalade jag 1% i fastighetsskatt på min villa som är taxerad till 1,5 mille, alltså 15000kr/år. När jag köpte villan så hade jag gjort en vinst på 1 miljon på min förra lägenhet (från 200tusen till 1,2 mille). Detta betyder nu att jag får betala de 6000kr som är maxbeloppet, sen får jag betala 0,5% på vinsten som jag haft, vilket blir 5000kr. Så kontentan blir att måste betala 6000+5000=11000kr. Men det är ju iallafall bättre än de 15000kr som jag skulle behövt betala om det hade varit under sossetiden. Men hur orättvist det än kan vara så hade jag hoppats att de inte skulle bry sig om mitt uppskov, det hade varit SÅÅÅ mycket bättre.

    SvaraRadera
  6. Anders - 2% på SKATTEN blev 0.5% på hela uppskovsbeloppet. Det är värre.

    SvaraRadera
  7. Lello: Hur tänker du nu?

    Anonym: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

    Anders: Precis som Lagergren säger så är 0,5% på uppskovsbeloppet något sämre än 2% på uppskjutna skatten. Trodde du tidigare att det var 2% på uppskovsbeloppet förstår jag att du misstyckte!

    Cristoffer: Ja, jag är också nöjd med förslaget. Framförallt är jag nöjd med att det till slut har spikats något, vad som helst!

    Det jag saknar mest är en avräkning av inflationen under perioden man ägt huset. Det skulle förmodligen mest bara bli krångligt dock, så kanske lika bra att stå över det.

    Bobby: Grattis till en bra affär! Procentuellt får du totalt en sänking med 27%. Det får väl ändå klassas som godkänt?

    Lagergren: Visst, men väldigt marginellt sämre. Det är 2% av vinstskatten om vinstskatten skulle vara 25%. Nu blev den 22% istället, men uppskovsräntan följde inte med. Hur som helst känns det betdligt lättare att förstå när dom säger 0,5% av uppskovsbeloppet. Ingen risk för missförstånd som med det tidigare förslaget.

    SvaraRadera