2007-05-03

Behåll Telia

Känner att jag borde skriva något om Telia efter senaste tidens nyheter och ras. Efter att ha toppat på 68 kronor för ett par veckor sen handlas Telia idag för 51 kronor. Ett ras på hela 25%! I det ligger förvisso en utdelning motsvarande ungefär 10%, en rapport som inte var riktigt så bra som marknaden hoppats och besked om att staten ska sälja 8% av sitt innehav... Men ett ras på 25% känns vid första anblick lite väl stort!

Att aktien ska ner 10% pga utdelningen går inte att argumentera mot, att den går ner några procent på att rapporten innehöll vissa mindre besvikeler och att den sänks någon enstaka procent på att staten säljer kan jag också gå med på. Sammantaget borde det motsvara en nedgång på 15-20%, vilket alltså skulle ge en uppsida på 5-10%.

Tittar man lite bakåt ser man dock att veckorna innan peaken på 68 kronor handlades Telia i intervallet 60-63 kronor. Visst får man räkna med en liten peak dagarna innan en stor utdelning, men den här peaken var i största laget. Jag vill dra mig till minnes att det var i den här perioden herr Gardell utalade sig positivt om lösningar för Telias intressen i Ryssland och Turkiet, vilket säkerligen bidrog till uppgången. Säg då att halva uppgången om 10% inför utdelningen var baserat på utdelningen och halva baserat på Gardell, så kan man dra bort ytterligare 5% eftersom strukturaffärerna inte tycks nära förestående då staten säljer på marknaden nu. Då är vi nere på en uppsida på 0-5%.

Sen finns också utredningen som regeringen beställt avseende en eventuell delning av Telia med i bilden. Den tror jag personligen dock bara är bra för Telia, men det är fullt möjligt att andra ser det som en risk.

Sammantaget tror jag fortsatt på Telia långsiktigt, men jag ser inte något direkt skäl till en snabb upprekyl. Jag behåller, men ser inte något direkt köpläge för tillfället. Har du inte Telia i portföljen sen innan och tror på dom i längden kan dock raset ses som ett bra tillfälle att gå in.

Fortsatt press på Telia Sonera (DN)

Uppdaterat:
Statens försäljning är nu klar. På grund av stort intresse stängdes orderböckerna i förtid och aktierna bytte ägare för 50 kronor styck. Staten får därmed in 18 miljarder på affären. Mats Odell håller presskonferens klockan 16 idag angående affären. Det blir väldigt spännande att höra vilka dom nya ägarna är.

Statens Telia-försäljning klar (DN)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar