2007-05-25

Skarp kritik mot statlig försäljning

Riksrevisionen riktar skarp kritik mot regeringens försäljning av bolag. Dom går så långt att hävda att hanteringen strider mot grundlagen. Mest riktas kritiken mot att den genomgång med för- och nackdelar om statligt ägande inte gjorts och att man inte inhämtat remissynpunkter från expertmyndigheter.

Jag vet ju inte hur det har skötts, men det verkar ju som om RRV har en poäng. Ingen rök utan eld heter det ju. Självfallet bör regeringen räkna ordentligt på vad dom gör och även lyssna på meningsmotståndare. När sen beslut om försäljning fattas bör det vara dokumenterat hur dom räknat och varför dom anser motståndarna ha fel.

Själv är jag för försäljning av Telia, men tycker att kablarna ska stanna kvar i statlig ägo. Detta är dock svårt när en stor del av Telia redan sålts ut av den tidigare regeringen. Dela bolag bör göras innan man säljer dom, för nu är det ju många andra som redan äger delar av kablarna. Jag vet inte hur du känner, men jag vill inte skänka min del av kablarna gratis till regeringen.

OMX som är på tapeten idag ser jag dock inget som helst skäl till att behålla minsta del av. Sälj det bara, och tacka för att ni får sälja med premie istället för rabatt! Men hörrni. Räkna först och lyssna även på herr Östros och hans synpunkter. Fråga också finansdepartementet och övriga vad dom tycker och håll ryggen fri.

Riksrevisionen kritiserar regeringen (DN)
Stockholmsbörsen blir USA-ägd - Nasdaq köper OMX (DN)
Odell vill granska budet (DN)

Uppdaterat 22:49:
Vill ge lite utrymme för Odells försvar.

Odell tillbakavisar kritiken (DN)

2 kommentarer:

  1. Vidrigt rovkapitalistiskt styre utan förankring hos majoriteten av befolkningen råder hos våra makthavare just nu, de bedriver en synnerligen osympatisk ekonomisk politik totalt utan eftertanke och insikt.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle säga att dom gör precis det som dom sa i valrörelsen att dom skulle göra, och då vann majoritet i riksdagen för att genomföra.

    SvaraRadera