2007-05-31

HQ som tåget

För 20 dagar sen redovisade jag här att jag köpte in HQ i portföljen för 168 kronor stycket. Idag stängde dom på 201,50 kronor, vilket motsvarar en uppgång om 20% på lika många dagar. En riktig lyckträff alltså! Fram till igår var dom upp 18 kronor och idag gick dom upp ytterligare 15,50 kronor, utan någon tydlig anledning. Det kliar lite i säljfingret som vill säkra den snabba vinsten, men jag försöker hålla mig. Behåll dina vinnare sägs det ju.

Apropå vinnare så har jag börjat snegla på en annan aktie som har en fin utveckling bakom sig, nämligen Husqvarna. Var nära köp redan idag på 105,50 då ettåringen brevid bestämt avrådde mig. Det blev att gå ut och spela fotboll istället, och det verkar som om han fick rätt då aktien backade i sluthandeln och slutade dagen på 105 kronor jämnt. Jag är dock fortsatt positiv till Husqvarna som företag då jag tycker dom har en väldigt fin och välvårdad produkt- och varumärkesportfölj.

På den svenska marknaden äger dom förutom det självbetitlade varumärket även Flymo, Jonsered, McCulloch och Partner samt nytillskotten Gardena och Klippo. Som nybliven villaägare kan jag inte bli annat än positiv. Bra väletablerade märken med stort prisspann, från hobbyprodukter till proffsmaskiner. Dom har dessutom ett gäng varumärken på amerikanska och japanska marknaden som jag inte känner till sen tidigare.

På ett par års sikt är jag övertygad om att Husqvarna är en vinnare, men om läget att gå in är bra nu eller inte har jag svårt att sia om. Aktien har ju gått starkt ända sen introduktionen och senaste månaden har den till och med brutit sig ur sin positiva trendkanal på uppsidan. Senaste veckan har det dock varit lite grus i maskineriet och den ligger 0,7% back.

Vad tror ni? Läge att gå in eller avvakta ett tag? Förr eller senare ska jag dock ha den!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Grattis till uppgången i HQ. Jag tänker behålla mina, verkar finnas mer att ge.Har också tittat lite på Husqvarna men jag avvaktar, känns som börsen står högt nu.

    SvaraRadera
  2. Hejsan hejsan, och grattis själv. Idag tuffar tåget vidare... Jag undrar jag vad som driver på så mycket. Rykten om uppköp av Carnegie som smittar av sig?

    Ja, det är nog klokt att avvakta lite med Husqvarna. Den verkar lite överköpt i nuläget och har svårt att följa index uppåt. Bäst att låta den svalna och samla nya krafter tror jag.

    SvaraRadera
  3. Jag är positivt inställd till Husqvarna. Det som är problemet är det mycket stora beroendet mot amerikanska konsumenter.

    Ekonomin ser idag klart besvärlig ut och privatkonsumtionen kommer gå ned där de kommande åren. Speciellt bland högbelånade villaägare i USA.

    SvaraRadera